Jak poinformował Pan Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, montaż siedzenia w hulajnodze powoduje zmianę podstawowych cech użytkowych i objęcie takiego pojazdu wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu lub trzykołowych oraz czterokołowców, klasyfikując go jako lekki dwukołowy pojazd silnikowy "motorower", na który zgodnie z załącznikiem nr I do tego rozporządzenia potrzebna jest homologacja i rejestracja.

Pamiętać musimy, że zgodnie Art. 71 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu motoroweru jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Nie bez znaczenia dla kierowców prowadzących tego typu wehikuły jest fakt, że Kodeks Wykroczeń (Dz. U. z 2021 r. poz. 2008) wskazuje, że karze grzywny podlega, kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu.

 foto: Google


Dla przypomnienia podam jeszcze definicję hulajnogi elektrycznej, które została określona  w art. 2 pkt 47 b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o Ruchu Drogowym (Dz.U. 2021 r. poz. 450, z późniejszymi. zm.):
Hulajnoga elektryczna jest pojazdem napędzanym elektrycznie, dwuosiowym, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczonym do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Hulajnogę cechować powinny następujące parametry techniczne:

  • maksymalną długość do 1,4 m;
  • maksymalną szerokość do 0,9 m;
  • maksymalna masa do 30 kg;
  • prędkość do 20 km/godz.;
  • oświetlenie: przynajmniej jedno światło pozycyjne białe lub żółte selektywne z przodu, minimum po jednym pozycyjnym czerwonym i czerwonym odblasku z tyłu, przynajmniej po jednym odblasku na każdym boku (w barwie białej lub żółtej);
  • przynajmniej jeden hamulec;
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy;
  • numer seryjny trwale umieszczony przez producenta.